Het is belangrijk dat u zich goed voelt bij uw verloskundige. Het is prettig als het contact met uw verloskundige deskundig en aangenaam verloopt. Maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de geleverde zorg en behandeling en dat u een klacht heeft. Op deze site leest u hoe u een klacht kunt indienen.
Klachten kunnen worden ingediend tegen uw verloskundige of degene die in de praktijk werkt. De klachtenregeling staat echter ook open voor integrale geboortezorgorganisaties, prenatale screeningcentra en echocentra waar KNOV-leden in participeren.
STAP 1: BESPREEK UW KLACHT MET UW VERLOSKUNDIGE
Zit u met vragen, twijfels of bent u ergens ontevreden over? Vertel het uw verloskundige of degene waar u rechtstreeks mee te maken heeft. Het is belangrijk dat u eerst in gesprek gaat met de persoon op wie de klacht betrekking heeft. Hij of zij wil namelijk graag van u leren en stelt het doorgaans zeer op prijs om het te horen als een cliënt niet tevreden is. Een goed gesprek kan vaak al veel verhelderen en onvrede wegnemen. Hij of zij kan meer uitleg geven over de manier van (be)handelen en mogelijk excuses aanbieden.
STAP 2: SCHAKEL EEN KLACHTENFUNCTIONARIS IN
Lukt het niet om er samen uit te komen? Of wilt u hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg). Zij (of hij) is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt u graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
De klachtenfunctionaris is van maandag tot en met vrijdag (van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur) telefonisch te bereiken op het nummer 088 – 024 51 23. U kunt ook een mail sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl.
Voor meer informatie, kijk op https://klachtverloskunde.nl/